Speciális változatok: klikkelj a képekre!
Közepes szállítógép, első változata 1956-ban állt szolgálatba. Az A változatot számos újabb változat követte, megnövelt üzemanyag-kapacitással, erősebb hajtóművel, fejlettebb elektronikával. Rendkívül sokoldalú gép, ezért igen sok változata is van a helikoptereket utántöltő változattól a meteorológiai gépen az elektronikus felderítőig, sőt van egy különleges csatarepülőgép változata is, az AC-130 Spectre. Az utóbbin kívül valamennyi verziót ezen az oldalon mutatjuk be. | ![]() |
A C-130 Hercules elsődleges feladata a légiszállítás. Katonákat, sebesülteket, szállító járműveket, felszerelést, lőszert szállíthat, amelyeket a nagyméretű hátsó rámpán keresztül pakolhatnak be, de ugyanitt ejtőernyővel ki is húzathatják őket kis magasságon, vagy desszantként ledobhatják nagy magasságról. A repülőgép nagyon rugalmas, le tud szállni durva talajú tábori repülőtéren is. Az alváltozatok közül a legutóbbi a J, amely 1999-ben állt hadrendbe, gyorsabb, gyorsabban emelkedik és magasabbra, rövidebb a fel- és leszállási úthossza és nagyobb a hatótávolsága. Új, hatágú kompozit légcsavarjai vannak, fejlettebb üzemanyag- és jégvédelmi rendszert, védelmi rendszereket telepítettek rá. Az elektronikája is fejlettebb: inerciális és műholdas navigációs rendszer, digitális robotpilóta, jobban automatizált irányítás, alacsony energiájú színes radar, mozgó térkép és folyadékkristályos kijelzők és head-up display segítik a pilóták munkáját. Kétfős repülőszemélyzet irányítja. Van egy 5 méterrel meghosszabbított verziója is, a J-30 (a H-nak is van H-30 verziója).
Műszaki adatok |
C-130H Hercules |
C-130J Hercules
|
Gyártó: |
Lockheed
|
Lockheed
|
Hosszúság: |
29,3 m
|
29,3 m (J-30: 34,69 m)
|
Fesztáv: |
39,7 m
|
39,7 m
|
Magasság: |
11,4 m
|
11,4 m
|
Raktér mérete: |
12,31×3,14×2,74 m
|
12,31×3,14×2,74 m (J-30: 16,9 m hosszú)
|
Üres tömeg: |
nincs adat
|
nincs adat
|
Tankolható üzemanyag: |
nincs adat
|
nincs adat
|
Maximális felszállótömeg: |
69 750 kg
|
69 750 kg (J-30: 74 393 kg)
|
Hajtómű típusa: |
Allison T56-A-15 turbólégcsavaros gázturbina
|
Rolls-Royce AE 2100D3 turbólégcsavaros gázturbina hatágú kompozit légcsavarral
|
Hajtóművek száma: |
4
|
4
|
Hajtómű teljesítménye: |
3661 kW
|
3661 kW
|
Maximális sebesség: |
585 km/h
|
667 km/h (J-30: 656 km/h)
|
Maximális szállítható teher: |
19 754 kg
|
21,151 kg (J-30: 21 234 kg)
|
Maximális normál teher: |
15 976 kg
|
17 373 kg (J-30: 17 605 kg)
|
Hatótávolság max. normál teherrel: |
3209 km
|
4366 km (J-30: 4635 kg)
|
Szolgálati magassági határ 17 700 kg rakománnyal: |
10 000 m
|
10 000 m
|
Személyzet: |
2 pilóta, 1 navigátor, 1 repülőmérnök, 1 rakománymester
|
2 pilóta, 1 rakománymester
|
Hadrendbe állították: |
1974 június
|
1999 február
|
Üzemeltető országok: |
USA és rengeteg NATO- és egyéb ország
|
USA és rengeteg NATO- és egyéb ország
|
Ára: |
30,1 millió USD (98-as áron)
|
48,5 millió USD (98-as áron)
|
Változatok: C-130A: 1956; C-130B: 1959; C-130E: 1962; C-130H: 1974; C-130J: 1999.
Fotóalbum — C-130 Hercules
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() vrml 1.0 konverter Cosmo Player |
MC-130E Combat Talon I és MC-130H Combat Talon II
A különleges alakulatok (Special Operations Forces — SOF) speciálisan átalakított szállítógépe. Katonákat és utánpótlást szállíthat mélyen az ellenséges vonalak mögé. Az MC-130H az E változat leváltására készült, de költségek miatt végül az E változat is szolgálatban maradt. A rakodóajtókat olyan ajtókra cserélték, amelyek segítségével desszantot dobhat normál utazósebességnél is, ami jelentősen gyorsabb, mint amilyen sebességgel az alap C-130-asok kénytelenek repülni desszantos akciónál. A Combat Talon I az AN/APQ 122(V)-8 terepkövető radarral és FLIR KY-58 biztonságos kommunikációs rendszerrel, valamint inerciális és műholdas navigációs rendszerrel van felszerelve. Mindkét változat levegőben utántölthető, sőt alkalmas az SOF speciális helikoptereinek a légi utántöltésére is. Fel vannak szerelve ALQ-11 Pave Mint radarzavaró egységgel, AAR-44 infravörös riasztórendszerrel és AN/ALE-40 csalikilövővel is.
Bevetések: Az MC-130E-t bevetették Vietnámban és Laoszban is. 1970-ben részt vett egy szabadítóakcióban a Son Tay-i hadifogolytábornál, 1980-ban Iránból menekítették ki az amerikai túszokat, 1983-ban Grenadából menekítettek ki amerikai állampolgárokat,1989-ben Panamában vett részt a repülőtér elfoglalásában. 1991-ben a Sivatagi Viharban 27 bevetést teljesítettek, közöttük 11 BLU-82 bombát és 23 millió röpcédulát dobtak le. A H változattal amerikaiakat evakuáltak 1996-ban Libériából, 2002-ben Afganisztánban is ledobtak a tálib bunkerekre BLU-82-eseket. Röpcédulákat is szórtak le róluk Afganisztánban is.
Műszaki adatok |
MC-130E |
MC-130H
|
Gyártó: |
Lockheed
|
Lockheed
|
Hosszúság: |
30,7 m
|
30,4 m
|
Fesztáv: |
40,4 m
|
40,4 m
|
Magasság: |
7 m
|
7 m
|
Üres tömeg: |
nincs adat
|
nincs adat
|
Tankolható üzemanyag: |
nincs adat
|
nincs adat
|
Maximális felszállótömeg: |
69 750 kg
|
69 750 kg
|
Hajtómű típusa: |
Allison T56-A-15 turbólégcsavaros gázturbina
|
Allison T56-A-15 turbólégcsavaros gázturbina
|
Hajtóművek száma: |
4
|
4
|
Hajtómű teljesítménye: |
3661 kW
|
3661 kW
|
Maximális sebesség: |
480 km/h
|
480 km/h
|
Szolgálati magassági határ: |
10 000 m
|
10 000 m
|
Hatótávolság: |
4344 km
|
4344 km
|
Szállítható teher: |
53 katona v. 26 ejtőernyős
|
77 katona v. 52 ejtőernyős
|
Személyzet: |
2 pilóta, 2 navigátor, 1 elektronikus hadviselés-tiszt, 1 repülőmérnök, 2 rakománymester
|
2 pilóta, 1 navigátor/elektr. hadviselés-tiszt, 1 repülőmérnök, 2 rakománymester
|
Fedélzeti elektronika: |
terepkövető lokátor, FLIR, ECM, GPS, műholdas kommunikáció, csalikilövő
|
|
Hadrendbe állították: |
1966
|
1991 június
|
Üzemeltető országok: |
USA
|
USA
|
Ára: |
75 millió USD (2001-es áron)
|
155 millió USD (2001-es áron)
|
Fotóalbum — MC-130
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
MC-130N/P (korábban HC-130P) Combat Shadow
A korábbi HC-130 típusjelzést, amely a kutató-mentő feladatot jelezte, megváltoztatták MC-re, mivel mindenféle speciális feladatra is alkalmazzák. Ennek a változatnak a fő feladata a különleges egységek helikoptereinek utántöltése elsődlegesen éjszaka és kis magasságban. Ezt a feladatot egyedül és alakzatban egyaránt szokták végezni. Fel van szerelve speciális radarral, FLIR-rel, GPS-szel és biztonságos műholdas kommunikációs rendszerrel, amelyet használva nehéz bemérni a repülőgép helyzetét, vagy lehallgatni a forgalmazást. Fejlett radarriasztó és zavaró rendszere is van. A személyzetnek éjjellátó készüléke és head-up displaye is van. 1997-ben Albániából, ugyanebben az évben Zairéből menekítettek ki amerikai civileket. Szintén '97-ben Combat Shadow töltötte után a különleges alakulatokat szállító MH-53-asokat is egy Kambodzsából való mentőakcióhoz. Angolában is kutattak egy légi ütközés folytán lezuhant C-141 utasai után.
![]() |
![]() |
Természetesen a légi utántöltő változat sem hiányzik a C-130 változatai közül. Ez nem azonos a speciális egységek HC/MC-130-asával, hanem a USMC földi csapásmérő erőinek taktikai légi utántöltésre fejlesztették. Képes repülőgépeket és helikoptereket utántölteni, de a harctér békésebb síkságán leszállva földi utántöltésre is használható. Ezen kívül csapatokat és utánpótlást is szállíthat a harctérre, mentőakciókban működhet közre.
Az üzemanyagot a raktérben egy 136,26 hl űrtartalmú acéltartályban szállítja. Összesen 50 331 l üzemanyagot szállít (T és R változat). Két szárnyba épített hajlékony tömlős utántöltő rendszer van benne, amelyekkel egyszerre két gépet tud tölteni 1100 l/perces sebességgel. Egy tipikus utántöltési műveletben négy harcigépet kevesebb mint 30 perc alatt tölt fel. Néhány KC-130 fel van szerelve elektronikai védőeszközökkel és infracsapdakilövővel. Már folyik a fejlesztési program, amellyben éjjellátó eszközökkel, GPS-szel és zavarvédett rádióadókkal szerelik fel a géepeket.
A C-130 legújabb J változatából van KC változat is. Ez az erősebb hajtóművekkel nagyobb sebességre képes, ezen kívül felszerelik mindazzal az elektronikával, amivel a bázis változatot felszerelték. Szükség esetén 92 katonát, vagy 64 ejtőernyőst szállíthat felszerelésükkel együtt. Sebesültszállításra is felhasználható 74 hordágy és a személyzet szállításával. A KC-130F változatot fogja váltani. Személyzet: két pilóta, egy navigátor/rendszerkezelő, egy fedélzeti mérnök, egy szerelő, egy töltőkezelő.
Jelenlegi változatai: F (1962), R (1976), T(1983), J (2001).
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Két változata van: az EC-130E Commando Solo és az újabb EC-130H Rivet Fire / Compass Call. A Commando Solo feladata a pszichológiai hadviselés, műsorszórás a standard AM, FM, HF, TV sávokon, illetve katonai kommunikáció átjátszása. A repülési magasság a lehetséges maximum, hogy minél nagyobb hatótávolságot és/vagy sugárzási minőséget érjenek el. Éjjel és nappal egyaránt repülhet, levegőben utántölthető. Ilyen gépekkel sugároztak az 1999-es NATO-hadműveletekben propagandát a szerb polgári lakosságnak. Másodlagos feladata az elektronikai zavarás és felderítés. A Rivet Fire / Compass Call elektronikai hadviselés-eszköz, egyrészt kommunikációs központ a szövetséges erők számára, másrészt zavarja az ellenség kommunikációját.
Időjárás-felderítő repülőgép. Képes több mint 15 órán át a levegőben maradni, ehhez felszerelték két 5320 literes külső és egy 6480 literes belső pótartállyal. Egy tipikus küldetés 11 órás és 5600 km-es is lehet, miközben a személyzet minden percben adatokat rögzít. Első változata, a WC-130B 1959-ben állt szolgálatba, az E 1962-ben, a H pedig 1964-ben. A J változatot most tesztelik, szolgálatba állítása a közeljövőben várható.
A repülőgép feladata igen fontos: a trópusi ciklonok tanulmányozása, hogy pontosabb előrejelzést adhassanak a hurrikánokról. Ezért ezekbe be is hatol 150-3000 m magaságig (a vihar erősségétől függően) az óceán fölött, sőt a hurrikán szemébe is berepül.
Elektronika: Az ADDS (Atmospheric Distributed Data System) nagysűrűségű, nagypontosságú vízszintes adatgyűjtésre alkalmas, másodpercenként regisztrálja a külső hőmérsékletet, páratartalmat, szélsebességet és -irányt. Ezeken kívül ellenőrzi a turbulenciát, a jegesedést, radarvisszaverődést és a látási viszonyokat és műholdas kapcsolaton keresztül továbbítja a Miami-i meteorológiai és hurrikánközpontba. Az ODWS (Omega Dropsonde Windfinding System) függőleges irányban gyűjt adatokat a ledobott szondák segítségével. Ez egy 40 cm átmérőjű henger egy kis ejtőernyőn, amely stabilizálja. Úgy 600 km-enként dobják le az óceán fölött, bizonyos területekre, pl. egy hurrikán szemébe. A szonda adatait egy külön operátor dolgozza fel a gépen és továbbítja műholdon keresztül. A teljes személyzet hat főből áll: pilóta, másodpilóta, navigátor, repülőmérnök, meteorológus tiszt, ejtőszonda-operátor.